Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11479/263
Document Type: info:eu-repo/semantics/bookPart
Title: W drodze ku innej edukacji w instytucjach dla małych dzieci
Authors: Gawlicz, Katarzyna
Zwiernik, Jolanta
Keywords: nauczyciele przedszkola; wychowanie przedszkolne
Issue Date: 2014
Publisher: Dolnośląska Szkoła Wyższa
Citation: B. Kutrowska, & A. Pereświet-Sołtan (Eds.), Poprzez praktykę do profesjonalizmu: przygotowanie do zawodu nauczyciela (pp. 175–206). Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
Series/Report no.: Praktyczność i Profesjonalizm;
Abstract: Omówione podejścia to jedynie przykłady działań wychodzących poza to, co uznaje się właściwą (lub jedyną możliwą) edukację przedszkolną. Nauczycielki, z którym rozmawiamy, wskazują, że, próbując wprowadzać alternatywne rozwiązania, czasem spotykają się z oporem swoich współpracownic, niepotrafiących wyobrazić sobie możliwości pracy w inny sposób niż ten, który dobrze znają. Podkreślają jednocześnie, jak bardzo ważne jest doświadczenie innego rodzaju edukacji, zobaczenie, że możliwe jest pomyślenie i wprowadzenie w życie odmiennej wizji przedszkola lub szkoły. Może to oznaczać, jak określiła to jedna z nauczycielek, posiadanie „okienka, przez które [można] wyjrzeć [i zobaczyć], że w innych miejscach świata może być inaczej, że edukację można robić inaczej” (Gawlicz, Starnawski, 2014, s. 101). Nie bez znaczenia są również własne doświadczenia edukacyjne, o czym pisze nauczycielka, która doświadczyła demokratycznej edukacji w pierwszych klasach szkoły podstawowej: „poznałam inne podejście i tym trudniej było mi się pogodzić z tym, co mnie później spotkało. Ale dało mi to siłę i motywację, wyobrażenie o tym, jak powinno być i jak to można zrobić, a przede wszystkim, że się da! O tym myślę i tym staram się kierować w swojej codziennej pracy z dziećmi. Moje doświadczenia są dla mnie motorem i inspiracją” (Trawka, w druku).
URI: http://hdl.handle.net/11479/263
ISBN: 978-83-62302-75-8
Appears in Collections:WNP – Publikacje i manuskrypty

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
W_drodze_ku_innej_edukacji.pdfPełny tekst457.22 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons