Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11479/196
Document Type: info:eu-repo/semantics/book
Title: Oblicza edukacji: między pozorami a refleksyjną zmianą
Authors: Nowak-Dziemianowicz, Mirosława
Issue Date: 2014
Publisher: Dolnośląska Szkoła Wyższa
Series/Report no.: Praktyczność i Profesjonalizm;
Abstract: Książka, którą oddaję w ręce Czytelników (Czytelniczek), adresowana jest do wszystkich, dla których poruszane w niej problemy są ważne. Do nauczycieli i do badaczy edukacji i szkoły, do rodziców, zainteresowanych rozwojem swych dzieci, i do naukowców, zajmujących się tym rozwojem. Nie zmieniłam w niej sposobu, w jaki pisałam dotychczas, nie zmieniłam języka, którym przy takich opisach się posługuję. Odwołuję się w swoich tekstach do różnych teorii naukowych, które traktuję jako narzędzie, jako sposób opisu rzeczywistości, którą badam. Taki sens ma dla mnie teoria (teorie) naukowa. Jest ona zawsze sposobem, jest narzędziem mojego myślenia: na etapie stawiania pytań o wybrany fragment rzeczywistości społecznej, na etapie wyboru orientacji metodologicznej (sposobu badań) tej rzeczywistości, na etapie jej opisu oraz interpretacji i tylko tym różni się moja wypowiedź od tych potocznych, zdroworozsądkowych, opartych wyłącznie na obserwacji dnia codziennego. Moja wypowiedź oparta jest także na zakorzenionej w wiedzy potocznej obserwacji, w moim własnym, jednostkowych doświadczeniu. Jednakże badania, jakie za nią stoją, pojęcia, których używam przy projektowaniu i prowadzeniu tych badań, sposób opisu i interpretacji uzyskanych wyników odwołują się do wielu, dostępnych w humanistyce i naukach społecznych teorii i to dzięki tym teoriom, będącym uogólnioną wiedzą pokoleń badaczy, różnią się od potocznych, zdroworozsądkowych narracji.
URI: http://hdl.handle.net/11479/196
ISBN: 978-83-62302-77-2
Appears in Collections:WNP – Publikacje i manuskrypty

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Oblicza_edukacji.pdfPełny tekst1.66 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons