Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11479/138
Document Type: Książka
Title: Dwie racjonalności: od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej
Authors: Kwaśnica, Robert
Keywords: racjonalność; działanie komunikacyjne; działanie instrumentalne; racjonalność krytyczna
Issue Date: 2007
Publisher: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu
Citation: Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu
Abstract: Prezentowane w tej książce rozważania o racjonalnościach instrumentalnej i komunikacyjnej, mimo uwikłania w myślenie psychologiczne i socjologiczne, były jednak moim pierwszym krokiem ku swoistej dla filozofii sensu refleksji krytycznej. Były pierwszym krokiem i początkiem dłuższej drogi poszukującej możliwości uprawiania pedagogiki ogólnej, jako krytyki pedagogicznego rozumu, krytyki, będącej poszukiwaniem niejawnych uwarunkowań myślenia pedagogicznego. Co sprawia, że o wychowaniu myślimy dziś tak właśnie a nie inaczej? Dzięki czemu możliwe jest to myślenie, jakie są jego źródła i granice? Tak lub podobnie formułowane pytania są przewodnim motywem owej krytyki. Pytania te, zadając do rozumienia genezę pedagogicznego myślenia, zobowiązują do tego, by ukazać je jako myślenie uwarunkowane, dziejące się w granicach, wytwarzanych przez te uwarunkowania możliwości i w tych granicach zachowujące ważność własnych ustaleń.
URI: http://hdl.handle.net/11479/138
ISBN: 978-83-89518-60-6
Appears in Collections:WNP – Publikacje i manuskrypty

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dwie_racjonalnosci.pdfPełny tekst614.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in oPUB are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.